Я вважаю, що без мислення без почуття немає дитини, як і людини взагалі, а
тому моє завдання прищепити учням власне бачення світу, навчити їх мислити,
відчувати. Це є першим кроком до творчості, це породжує потяг до розумової
праці.
Кілька років я працюю над проблемою «Розвиток фантазії та літературної
творчості учнів на уроках російської мови» і успіхів досягла значних – учні
пишуть свої твори, і їм це подобається.
З кожним разом я переконуюсь, що їхні творіння не є сухими, книжними, стандартними,
треба їх вчити думати, розуміти те про що говорять. Хай то буде розповідь про
весняний ліс, про шлях краплі води, про срібну росу на гілочці чи веселку в
небі. І, що дуже важливо, потрібно вчити на власному досвіді. Створюю власні
поетичні мініатюри і читаю їх дітям. Усі мої мініатюри емоційно забарвлені,
тому підштовхують думки і почуття учнів. Я вважаю, що найважливішою формою
роботи з розвитку зв’язного мовлення є саме ці твори-мініатюри. Праця над
творами, казками – це не тільки розвиток мовлення. А й самовиховання почуттів.
Цю роботу треба розпочинати із спілкування з природою, саме природа дитячого
мислення схильна до творчості. Треба вести учнів на берег річки, ставу, разом з
ними спостерігати явища природи.
Досвідченні вчителі знають, якщо на уроці панує атмосфера творчості, то в
цей процес залучаються всі, або більшість учнів класу. Серед них є і ті, хто не
має особливих успіхів, саме вони і потребують особливої уваги та індивідуальної
роботи.
Одним із способів підвищенням ефективності занять з мови
є використання ситуативних завдань, що сприяють розвиткові самостійності й активності
учнів у здобуванні знань. Створення ситуативних завдань є наслідком практичної
реалізації теорії мовленнєвої діяльності з метою формування в учнів таких потрібних
мовленнєвих умінь, як уміння формувати задум майбутнього твору, використовувати
зібраний матеріал для висловлювання, планувати висловлювання, уміння користуватися
різними стилями й типами мовлення відповідно до задуму, добирати мовні засоби з
урахуванням усіх компонентів мовленнєвої ситуації, уміння редагувати створене
висловлювання тощо. Опанування цих умінь допомагає учням правильно будувати
власні висловлювання на уроках російської мови, вільно спілкуватися в різних
життєвих ситуаціях.
Проблема «Розвиток фантазії та літературної
творчості учнів на уроках російської мови» реалізується
на кожному уроці за допомогою різних видів і типів уроків.
Основні види ситуаційних завдань, що я використовую, - це
такі:
- дати відповідь на питання, сформульовані
щодо певної ситуації;
- вибрати із запропонованих варіантів
правильний;
- самостійно
сформулювати тему, проблему
на основі заданої ситуації.
Прикладами можуть
бути уроки усного опису місцевості на основі власних спостережень, розповіді з власного
досвіду, опису зовнішності людини тощо. Перед учнями було ставлю декілька ситуаційних
завдань, що вимагають опори на власний досвід. Ось одне з них : «Уявіть, що вам
доручили взяти участь у радіопередачі під назвою «Портрети дорогих людей».
Ознайомтесь із двома запропонованими роботами. Чи використали б ви їх у
передачі? Чому? Проаналізуйте замальовки: яка головна думка, як автор її
розкриває, які мікротеми виділяє, як у портреті відображається характеристика
людини та ставлення автора до неї? Спробуйте створити кілька власних
замальовок». Так я реалізую комунікативну і діяльнісну змістову лінії програми
з російської мови.
Як відомо, мета кожного навчального завдання - змінювати не навколишню
реальність, а саму людину, учня, додавати йому знань, виховувати, розвивати,
цьому покликанні сприяти і мої предмети.
Спрацьовує психологічний феномен - в уяві школяра виникають відтворені автором
картини, образи, ситуації.
Добираю багато ілюстративного дидактичного матеріалу до
уроків мови. Це і репродукції картин, картки, доповіді і реферати учнів тощо.
Протягом багатьох років мої учні працюють разом зі мною у
так званій творчій лабораторії «Минутки творчества».
Напрацювання складають сотні дитячих робіт – творів-мініатюр. Вважаю, що одне і
те саме завдання може стимулювати розвиток творчих здібностей одних та
гальмувати інших. Це залежить від рівня розвитку учня. Моя головна задача
полягає в тому, щоб залучити всіх учнів до розв’язування творчих завдань.
Типи завдань:
-
завдання на конструювання
ситуацій;
-
завдання асоціації,
парадокси;
-
головоломки, кросворди.
Пропоную творчі завдання, не забуваю про прийоми
фантазування:
-
оживлення, перевтілення,
внесення нових якостей.
Ось деякі приклади творчих завдань:
Прочитайте стихотворные
строчки А. Твардовского. Запишите
их. Сочините продолжение. Стремитесь к созданию целостного образа.
Сравните
свой вариант с авторским текстом.
УТРО
Кружась
легко и неумело,
Снежинка
села на стекло.
Шел,
ночью снег густой и белый –
От
снега в комнате светло.
(А. Твардовский)
Прочитайте
начало стихотворения поэтов, придумайте свое необычное сравнение для выпавшего
снега.
Снег
пришел ко мне мод вечер,
Снег
ложится на землю тихо.
У
моих улегся ног, Был он легок. Прозрачен. Сух.
Словно
это с белой шерстью Будто терлась о ствол зайчиха
Замерзающий
щенок И пускала по ветру пух,
(В.
Харитонов) (С. Островой)
Люблю
в веселые морозы
Проехать
по лесу верхом,
Когда
обмазаны березы
Как
будто мерзлым молоком.
(П.
Орешин)
Сочините, по аналогии
небольшую миниатюру в стихах или прозе и назовите ее «Жалобы Снеговике»».
Ни
огонька под небом потемнелым,
Все
в черной краске - даже
фонари.
Лишь
Снеговик остался белым-белым
И
терпеливо светит, да зари.
{Й.
Кехлибарева)
Напишите
миниатюру, озаглавив её "Сны Снеговика", или сочините в прозе
небольшой рассказ о ночных прииключениях Снеговика.
Прочитайте
стихотворение Михаила Дудина, пофантазируйте какие сны могут увидеть деревья.
Напишите миниатюру,
озаглавив ее "Зимние сны или
"Что снится
деревьям?".
ЗИМНЙЕСНЫ
Лес
уснул. И, как во сне, Четких звуков лишена.
Сосны
стряхивают снег. Мир тшайшей из Тишин
И
доносится сквозь сон От корней и до вершин.
Медных
сосен медный звон.
От земли
и до небес
Всизой
дымке тишина Медный лес, сосновый лес
(М.Дудин)
Характерно, що у процесі розвитку творчих здібностей важливе значення для
дітей сам процес експериментування. Кожна людина народжується з певними
творчими задатками. Однак люди, обдаровані різнобічно, зустрічаються рідко.
Кожна дитина володіє тільки їй властивими якостями, які й створюють її
індивідуальність. Про те допомогти учневі знайти своє покликання – моє
першочергове завдання. Словесна творчість – це могутній засіб розумового
розвитку людини, перед якою відкривається світ.
Класична структура уроку з традиційними складовими: перевірка домашніх
завдань, вивчення та закріплення нового матеріалу, якщо вони повторюються – не
завжди ефективні. Тому у своїй роботі шукаю саме такі форми і методи, які
пробуджують дитячі душі спонукають їх замислюватись діяти, творити. Діти усі
талановиті – їм тільки треба дати можливість повірити у свій дар.
Суть мого досвіду полягає у створені умов для постійної активної взаємодії
всіх учасників навчально-виховного процесу, де учень і вчитель є рівноправними
суб’єктами навчання. Використовуючи інтерактивні вправи на уроках російської
мови передбачаю спільне розв’язання навчальної проблеми на основі аналізу
мовних явищ. Учні працюють у великих і малих групах: у горизонтальних,
вертикальних та перехресних парах. Вони можуть бути статичними та динамічними.
Як предметник трактую гру як засіб фізичного, розумового й морального виховання
дітей. Дійсно, гра – це складне багатогранне явище, яке дуже важко однозначно
трактувати, а тим більше класифікувати. На сьогодні існує безліч класифікацій
ігор з а різними ознаками. Основне
завдання уроків аналізу творів бачу в тому щоб підготувати учнів до
вдосконалення змісту та форми написаних ними текстів. Тема учнівського твору –
це питання, яке вирішує автор у своїй роботі. Головна думка твору – це
відповідь на поставлене темою питання. Перевіряючи твори, звертаю увагу на такі
питання:
Композиція та зміст тексту:
-
розкриття теми;
-
план, композиція, послідовність.
Мовленнєве оформлення:
-
чи відповідає тип та стиль мовлення
задачам розкриття теми творів;
-
чи не має порушення єдності стилю;
-
чи є в розповідному тексті елементи
опису, роздуму.
Грамотність:
-
виправлення помилок, де не
підкреслюються орфограми у словах на правилах, які ще не вивчались.
Гарним стимулом у роботі учнів над складанням творів є :
-
оцінювання;
-
читання кращих робіт у класі;
-
виставка кращих робіт;
-
рекомендація кращих творів для шкільних
газет та радіо газет.
Комментариев нет:
Отправить комментарий